Poprawna diagnoza to podstawa przy każdej naprawie. Potrafi zaoszczędzić czas i pieniądze. Usterka wentylatora jest możliwa do sprawdzenia jak i naprawy we własnym zakresie.
Objawy niesprawności
Objawy niesprawności wentylatora mogą być bardzo różne. Najczęściej występującym jest zanik chłodzenia podczas długotrwałej jazdy z małą prędkością. Oznacza to, że czynnik chłodzący przekroczył maksymalną dopuszczalną temperaturę i aby układ klimatyzacji nie uległ uszkodzeniu chłodzenie zostaje wyłączone.
Innym objawem jest słabe chłodzenie klimy podczas powolnej jazdy, przy prędkościach pozamiejskich problem ten nie występuje. Jest to spowodowane tym, że pęd powietrza podczas wyższych prędkości jest w stanie schłodzić nagrzewnicę, lecz przy niskich prędkościach bez pomocy wentylatora chłodzenie w kabinie jest wyraźnie słabsze a zmniejszanie temperatury na panelu nie poprawia sytuacji.
Jak sprawdzić czy wentylator klimatyzacji działa poprawnie?
Wentylator klimy z uwagi na wysoką moc silnika jest słyszalny w kabinie. Zwykle słychać go wtedy, gdy pracuje na najwyższych obrotach. Warto sprawdzić, czy niższe biegi także są sprawne! Prostym sposobem jest zaobserwowanie czy podczas włączenia klimatyzacji wentylator przez sekundę obraca się. Jest to swoisty test wentylatora. Trwa tylko przez chwilę, więc do zdiagnozowania jest konieczna pomoc drugiej osoby, która naciśnie włącznik klimatyzacji. Przez „nerki” doskonale widać czy wentylator zacznie się obracać. Jeżeli wentylator nie zereagował znaczy to, że opornica jest uszkodzona.
Podłączenie „na krótko”
Najskuteczniejszą metodą sprawdzenia czy opornica nie jest uszkodzona to podłączenie wentylatora „na krótko”. Mając dostęp do auta od dołu odpinamy wtyczkę wentylatora. W przypadku wentylatora z 2 opornicami mamy następującą konfigurację kabli:
brązowy gruby przewód to masa
czarny to 1 bieg wentylatora
czarno-czerwony to 2 bieg wentylatora
czarno-niebieski gruby to 3 bieg wentylatora
Opornica 1 biegu znajduje się po lewej stronie patrząc przez „nerki”.
Najłatwiej skorzystać teraz z prostownika. Do wtyczki wentylatora podajemy napięcie. Minus do kabla brązowego, plus do czarno-niebieskiego. Jeżeli wentylator ruszył, znaczy to, że silnik jest sprawny. Teraz minus pozostawiając podłączony do kabla brązowego plusem dotykamy do kabla czarno-czerwonego. Jeżeli wentylator nie reaguje, znaczy to, że opornica 0,2 Ohm (drugiego biegu) jest uszkodzona i nie ma przejścia. Podobnie sprawdzamy 1 bieg czyli kabel czarny, w tym przypadku dowiemy się czy opornica 0,5 Ohm jest sprawna. Opornice są ze sobą połączone i aby działał pierwszy bieg muszą być sprawne obydwie. W przypadku gdy opornica drugiego biegu będzie uszkodzona sprawdzenie opornicy pierwszego biegu przedstawionym sposobem jest bezcelowe- nawet jeśli będzie sprawna wentylator się nie zakręci. Pozostaje „wkłucie” się multimetrem po obydwu stronach rezystora i sprawdzenie przejścia. W przypadku awarii jednej opornicy zalecamy wymianę obydwu.
Wentylator po podaniu napięcia na 1 i 2 bieg powinien się kręcić. Naturalne jest, że łopatki obracają się wolniej niż na 3 (najszybszym) biegu. W przypadku wentylatora 3 pinowego test wykonujemy analogicznie z pominięciem sprawdzenia średniego biegu.
Przy wykonywaniu tego testu zaleca się wyłączenie auta i skorzystanie z prostownika a nie np z prądu z akumulatora. Podłączenie napięcia do wtyczki wymaga dużej precyzji i w przypadku złączenia biegunów akumulatora mogłoby to doprowadzić do jego uszkodzenia a nawet wybuchu. Radzimy zachować ostrożność.